24 May 2009

TUGASAN 1 : Ulasan buku kajian tindakan (individu)

1.1 Konsep Kajian Tindakan:


Kajian tindakan adalah untuk mempertingkatkan mutu profesionalisme guru di mana penyelidikan dilakukan terhadap situasi sosial di sekolah yang bertujuan memperbaiki amalan guru. Kajian ini merupakan suatu bentuk refleksi kendiri melalui aktiviti inkuiri bagi memperbaiki dan memahami amalan serta situasi sosial.

Ia juga merupakan suatu pendekatan untuk memperbaiki dan meningkatkan pendidikan melalui perubahan yang menggalakkan guru-guru menjadi lebih sedar tentang amalan mereka sendiri, menjadi kritis pada amalan itu dan bersedia mengubah amalan-amalannya. Dalam kajian ini, penyelidik adalah guru sendiri yang ingin memperkembangkan diri dan profesionnya.

Secara kesimpulannya boleh dikatakan kajian tindakan ini adalah kajian terhadap situasi sosial dalam konteks guru sebagai penyelidik khusus demi memperbaiki kualiti amalannya dengan inovasi-inovasi yang banyak didatangkan dengan kaedah inkuiri dan refleksi.


2.1 Mengapa guru perlu membuat kajian tindakan:


i- Mengembangkan profesionalisme guru

Kajian tindakan dapat membantu dalam mengembangkan profesion perguruan. Dengan kajian yang dijalankan sedikit sebanyak dapat memperbaiki kelemahan yang ditemui dan ini secara tidak langsung membantu dalam mengembangkan profesion keguruan.

ii- Meningkatkan keberkesanan amalan mengajar dan membantu mengubah amalan mengajar

Melalui kajian tindakan boleh mendapatkan maklumat berkaitan pengamalan mereka dan berkongsi maklumat tersebut dengan rakan sejawat dan sebagainya. Ini dapat membantu dalam meningkatkan keberkesanan amalan mengajar dan juga dapat membantu mengubah amalan mengajar yang masih terdapat kekurangan.

iii- Berkongsi maklumat dan usaha berpasukan

Kajian tindakan yang menggunakan cara kolaboratif contohnya dapat merapatkan hubungan, saling membantu, memahami situasi dan produktif. Usaha sama di kalangan guru adalah lebih menjadi apabila guru dalam pasukan penyelidik turut terlibat menjalankan kajian di kelas masing-masing.

iv- Menjalankan penyelidikan pengajaran dengan sistematik

Guru akan lebih mengetahui kaedah atau cara menjalankan penyelidikan pengajaran dengan sistematik . Penyelidikan yang sistematik akan dapat membantu dalam mendapatkan hasil yang lebih tepat dalam usaha membantu memperbaiki kelemahan yang ditemui.


3.1 Rekabentuk kajian tindakan:


Rekabentuk kajian tindakan boleh diubahsuai berdasarkan keadaan dan keperluan situasi sebenar di sekolah. Kajian mesti bergerak dengan mantap/teliti melalui peringkat-peringkat yang telah digariskan. Perubahan dan pemeringkatan prestasi kerja ini boleh dilakukan berdasarkan kepada gelungan langkah yang terdiri daripada merancang, bertindak, dan menilai tindakan melalui pemerhatian dan refleksi. Ini boleh dilihat dalam model gelungan skema tindakan yang diperkenalkan oleh Kurt Lewin.


3.1.1 Model

Dalam model gelungan skema tindakan tersebut, dapat diperhatikan ia berdasarkan kepada 4 prinsip asas selepas dikenalpasti isu yang hendak diperbaiki.

Langkah-langkah yang dicadangkan dalam model-model kajian tindakan:

Langkah pertama: Mengenalpasti isu/masalah/situasi
Cuba melihat persoalan kajian yang boleh diambil tindakan. Menghadkan kajian awal kepada persoalan yang kecil dan pilih persoalan yang penting bagi pelajar dan anda. Sebaik-baiknya kajian itu boleh atau dapat dilakukan secara kolaboratif iaitu anda akan mengkaji bersama-sama rakan sejawat secara berkumpulan atau berpasukan dan cuba melaksanakan kajian tindakan berdasarkan keutamaan iaitu hendak membangunkan atau meningkatkan mutu pendidikan di sekolah.

Langkah kedua: Merancang tindakan
Lazimnya rancangan tindakan dapat dibahagikan kepada dua jenis iaitu rancangan yang hanya untuk mengubah cara yang ada secara terperinci atau untuk menyelesaikan masalah tertentu yang diperolehi dalam suatu rancangan tanpa mengubah keseluruhan rancangan dan yang keduanya rancangan untuk menggantikan cara yang ada dengan cara yang lain.

Langkah ketiga: Perlaksanaan langkah tindakan
Pengkaji perlu meneliti dan menganalisis data secara terperinci supaya berkeyakinan untuk meneruskan kajian. Pengkaji mungkin memerlukan rakan-rakan yang boleh mengkritik supaya pengkaji mendapat gambaran yang betul apa yang sedang dibuat. Kritikan ini mesti diberikan secara jujur.

Langkah keempat: Meninjau dan mengutip data kajian tindakan
Adalah penting untuk memilih kaedah yang sesuai untuk meninjau dan mengutip data. Antara contoh bentuk data kajian tindakan seperti bahan-bahan dokumentasi seperti kerja pelajar, jadual kedatangan sekolah, rekod keputusan sekolah dan sebagainya. Rakaman video dan audio mengenai pengajaran dan pembelajaran dalam kelas, transkrip hasil temubual, foto dan gambar atau cacatan buku diari, buku log, jurnal dan lain-lain.


3.1.2 Sampel

Dalam kajian tindakan, sampel kajian adalah berdasarkan kepada tujuan kajian yang ingin dijalankan. Penyelidik juga boleh dipertimbangkan sebagai salah seorang peserta.


4.1 Posedur/proses kajian tindakan


Proses kajian tindakan adalah mengikut prinsip inkuiri yang sistematik berdasarkan refleksi dari semasa ke semasa. Proses ini adalah satu langkah yang penting di mana pengkaji merefleks, bertindak dan membuat penilaian. Selepas menilai, proses diteruskan dengan refleksi, tindakan dan penilaian. Proses berkongsi idea yang berterusan dan konsisten berdasarkan prinsip kajian tindakan ini adalah untuk meningkatkan pengamalan seseorang individu.


Contoh proses yang berlaku di dalam kajian tindakan:


Refleksi - Tindakan – Penilaian – Refleksi – Tindakan – Penilaian

Refleksi : Pelajar saya lebih fokus kepada terjemahan berbanding kefahaman bila mereka membaca. Jadi bagaimana cara saya dapat membantu agar pelajar faham apa yang mereka baca.

Tindakan : Rakan sejawat memberitahu mengenai Reader ‘workshop’ dan saya telah membaca kaedah tersebut dan ia membuatkan saya rasa ianya berkesan untuk kelas saya. Saya akan laksanakan strategi ini bersama pelajar saya.

Penilaian : Saya akan buat pemerhatian dan menemubual pelajar, membuat reflekif jurnal, analisis sample kerja pelajar dan bertanya rakan sejawat untuk memerhati proses pengajaran dan pelajar saya.

Refleksi : Semua sumber data menunjukkan pelajar berminat dan bermotivasi untuk meningkatkan pembacaan , tetapi pelajar masih mengalami kesukaran dari sudut kefahaman.

Tindakan : Saya menggunakan lebih banyak strategi dan mengambil lebih masa untuk mengajar berkaitan strategi. Saya akan menggunakan kaedah secara verval (apa yang saya fikirkan) supaya para pelajar boleh tahu apa yang sedang saya fikir.

Penilaian : Fokus di sini, pengkaji dalam kajian tindakan menilai dengan berkesan strategi baru dan menggunakan kaedah secara verval (apa yang difikirkan) dan seterusnya meneruskan pusingan ini.


Perancangan awal dalam kajian tindakan

1) Proses dijelaskan melalui persoalan kajian yang memberi fokus kepada tindakan dan hasil (Penjelasan persoalan kajian)

Menulis persoalan kajian utama berdasarkan kepada apa yang diperolehi dari kenyataan refleksi awal dan apa yang diperolehi dan dipelajari dari tinjauan literatur.


2) Menerangkan proses perancangan dan pelaksanaan intervensi yang akan digunakan. (Perancangan intervensi)

Jelas intervensi yang akan digunakan dan berkaitan dengan kajian literatur. Perancangan perlu terperinci supaya guru-guru yang lain atau pentadbir boleh membaca perancangan tersebut dan dan digunakan dalam setting mereka. Adalah sangat penting untuk memasukkan intervensi dan tempoh intervensi.


3) Huraikan proses memilih peserta kajian dan penyertaan dalam kolaborasi. (Peserta yang terlibat)

Siapa yang terlibat dalam kajian tindakan. Semua pelajar, sebuah kelas, satu kumpulan kecil pelajar, guru-guru, staf atau lain-lain. Ibu bapa juga boleh menjadi sebahagia n daripada sumber data. Perlu diingati pengkaji bukan hanya orang yang mengkaji dalam projeknya, tetapi juga merupakan peserta. Penetapan peserta kajian sangat penting agar dapat memastikan kajian ini lebih mudah untuk dikawal yang akan meningkatkan kebolehan untuk menguruskan kajian secara lebih berkesan.


4) Menyediakan aktiviti yang dipandu oleh seseorang melalui parancangan dan pelaksanaan bahagian kajian mereka (kolaborasi).

Kemungkinan kolaborasi dengan individu di sekolah, mungkin juga rakan fakulti di universiti, atau pengajar dari lain-lain sekolah yang dirasakan boleh membantu dalam kajian.


5.1 Pengumpulan dan penganalisisan data


5.1.1 Teknik pengumpulan data

Data boleh diperolehi melalui 3 kategori iaitu:

1) Artifak (sesuatu yang dihasilkan oleh manusia)

Contoh artifak adalah seperti:

Student-generated ; teacher-made tests, ujian piawai, tugasan, penglibatan, projek, jurnal, penilaian kendiri dan peer review. Sekiranya kajian yang dijalankan lebih memfokuskan kepada pencapaian pelajar, teknik di atas boleh digunakan sebagai sumber data dalam kajian tersebut.

Teacher-generated; Rancangan pengajaran, jurnal guru, penilaian kendiri dan peer review. Sekiranya anda seorang pentadbir dan ingin lebih memfokuskan kajian lebih kepada guru berbanding pelajar (contohnya menyelidik keberkesanan guru baru menguruskan program), teknik teacher-generated ini boleh dijadikan sebagai sumber data.

Arkib (archived); Computer-generated reports, rekod sekolah dan dokumen. Teknik ini pula mungkin boleh digunakan jika ingin menggunakan rekod sekolah di dalam kajian. Pelbagai maklumat yang boleh diperolehi seperti laporan melalui komputer , kehadiran dan rekod disiplin atau skor ujian piawai yang mungkin sangat bernilai.


2) Data melalui pemerhatian (observational data)

Data observasi boleh membantu dalam menentukan mengapa sesuatu intervensi itu berjaya atau gagal dan bagaimana ianya mendatangkan kesan kepada kajian yang dijalankan. Contohnya seperti rakaman pemerhatian, log, senarai semak, catatan di kertas, videotape, photograf, audiotape, carta organisasi dan skala tingkahlaku. Penyelidik perlu menentukan cara terbaik untuk menggunakan observasi dalam kajian tindakan. Mereka perlu pertimbangkan bagaimana data melalui obsevasi akan digunakan dalam kajian tindakan, apa yang diinginkan melalui observasi , siapa yang ingin diperhatikan dan apa peranan yang perlu dimainkan ketika observasi.

3) Data inkuiri

Data inkuiri digunakan untuk mengumpul maklumat dari peserta tentang pengetahuan mereka, nilai, kepercayaan, pengalaman lepas, perasaan, pendapat, sikap dan persepsi. Dalam kajian tindakan, penyelidik juga peserta dalam membuat persepsi mengenai keberkesanan intervensi, cara intervensi boleh ditingkatkan dan juga maklum balas positif dan negatif dari intervensi. Contoh data inkuiri adalah seperti temubual, kumpulan fokus, persidangan, tinjauan atau soal selidik dan skala sikap.


5.1.2 Teknik penganalisisan data

1) Interim data analysis (analisis data sementara)

Interim data analysis adalah satu proses menganalisis data secara tidak formal. Ini bermaksud semua data yang diperlukan dilihat dan difikirkan dengan teliti seterusnya membuat penukaran atau penambahan terhadap strategi jika dirasakan perlu.

2) Menggunakan ‘packages software’ untuk menganalisis jumlah data yang besar

Bagi yang berminat menganalisis statistik dalam bentuk data quantitatif, SPSS, SAS, Minitab dan Excel boleh digunakan untuk melihat perbezaan statistik dan hubungan antara data. Sekiranya ingin menganalisis data qualitatif yang mempunyai jumlah yang besar antara contoh software yang boleh digunakan seperti Nvivo, QSR N6 (formerly NUD*IST) dan ATLAS.

3) Analisis data quantitatif: Reporting, comparing & Displaying

Data quantitatif dihasilkan melalui skor ujian, rubric-scored work (penulisan tugasan, prestasi yang ditunjukkan, projek), closes-ended self-assessment items, laporan melalui komputer, rekod sekolah, senarai semak, kertas catatan (tally sheets), skala tingkah laku, skala sikap dan closed-ended survey items. Langkah untuk menganalisis data kuantitatif yang terdiri daripada laporan, perbandingan dan data yang dipamerkan. Langkah pertama dalam proses analisis ialah dengan melihat pelbagai sumber data dan tentukan yang mana boleh dianalisis secara kuantitatif. Kemudian ikut garis panduan sebagaimana yang telah ditetapkan oleh setiap jenis data yang digunakan. Dalam analisis ini data dicadangkan untuk dilaporkan dalam bentuk gambar rajah.

4) Analisis data qualitatif : Looking for themes dan patterns (Melihat kepada tema dan corak)

Analisis data quantitatif adalah satu proses membuat atau memberikan makna dari sumber data yang boleh menerangkan/menjelaskan dalam bentuk nombor (interpreted in a number of ways). Sumber data qualitatif adalah seperti nota lapangan, logs, temubual, kumpulan fokus, persidangan, dokumen, jurnal dan open-ended items from survey, scales, penaksiran-kendiri dan peer reviews yang hanya boleh diterangkan dan digunakan untuk menjawab persoalan kajian selepas diperjelaskan. Proses ini memerlukan analisis data yang mendalam berbanding proses yang digunakan untuk menerangkan sumber data quantitatif. Shank’s menerangkan tema ini muncul adalah berkait rapat dengan apa yang berlaku sebenarnya dalam proses analisis: Tema tidak muncul secara jelas dari data. Selepas bekerja kuat dan berfikir secara kreatif maka akan wujud kesedaran dalam pemikiran pengkaji yang di sana adalah corak untuk melihat data dari pelbagai aspek.

5) Triangulating data sources and drawing conclusions from data (Sumber data triangulasi)

Teknik ini melibatkan analisis data daripada sumber atau responden yang berlainan. Analisis perbezaan tanggapan atau persepsi dari beberapa pihak yang biasanya melebihi tiga pihak adalah amat penting kerana responden yang berlainan melihat dan memberi tafsiran yang berlainan terhadap sesuatu perkara ataupun kejadian yang berlaku.


6.1 Etika kajian tindakan

1- Penyelidik memerlukan kebenaran untuk menjalankan kajian tindakan sekiranya data yang dikumpul melibatkan peserta (manusia) yang akan disebarkan hasil kajian tersebut secara meluas.

2- Sekiranya penyelidikan kajian tindakan dijalankan di sekolah atau sekolah dalam daerah (bukan kolej atau universiti) langkah pertama ialah dengan menghubungi pejabat dan bertanya berkaitan dengan proses untuk mendapatkan kebenaran bagi menjalankan kajian. Perlu sediakan kertas kerja.

3- Semua peserta mesti bersetuju untuk dicatatkan sebagai sebahagian daripada kajian. Jika kajian termasuk juga individu yang berumur kurang 18 tahun memerlukan kebenaran daripada ibu bapa


7.1 Kebolehpercayaan dan kesahan kajian tindakan

Kesahan:

Dalam kajian kuantitatif kesahan merujuk kepada darjah keputusan yang betul terhadap peserta yang sepatutnya (kesahan dalaman), darjah yang boleh digeneralisasikan kepada semua peserta kajian (kesahan luaran) atau darjah yang mana ujian atau penaksiran yang diukur mengukur apa yang sepatutnya diukur (kesahan ujian).


8.1 Penilaian keseluruhan terhadap buku


Pada peringkat awal, buku ini telah memberi penjelasan secara umum berkaitan dengan kajian dan kajian tindakan serta apa yang membezakan kajian tindakan dengan kajian-kajian yang lain. Secara keseluruhan buku ini dapat menerangkan dengan terperinci mengenai perjalanan kajian tindakan yang perlu dilalui oleh mereka yang ingin mengaplikasikannya lebih-lebih lagi sebagai seorang guru. Namun pada peringkat awal, buku ini tidak menjelaskan secara terperinci berkaitan dengan model dan hanya menyarankan proses yang perlu dilalui dalam kajian tindakan yang mungkin juga berasaskan model-model yang disebutkan secara umum. Walaupun demikian, untuk proses-proses yang seterusnya terutamanya yang berkaitan dengan pengumpulan data, penganalisisan data telah diterangkan dengan terperinci. Hanya maklumat utama dicatatkan dalam tugasan ini berdasarkan apa yang difahami.


RUJUKAN

Hendricks, C. (2006). Improving School Through Action Research a Comprehensive Guide for Educators. America: Pearson education, Inc.

No comments:

Post a Comment