13 May 2009

NOTA KULIAH 3

Pengurusan Perubahan dalam Pendidikan ( 04 /05/ 2009)

Bidang pendidikan bukan suatu yang statik tetapi akan sentiasa berkembang dari semasa ke semasa. Perkembangan dalam bidang pendidikan mungkin boleh dilihat melalui kajian-kajian, percambahan ilmu, melalui idea-idea baru dan sebagainya. Melalui perkembangan tersebut maka akan berlakulah perubahan dalam pendidikan yang memerlukan satu pengurusan yang sesuai dan berkesan.

Dessler (1995) membahagikan perubahan kepada 4 jenis iaitu:

Pertama, perubahan ke arah peningkatan
Perubahan ke arah peningkatan ini adalah perubahan dalam meningkatkan produktiviti, modal insan, keberkesanan pengurusan dan pentadbiran dan sebagainya. Perubahan ke arah peningkatan ini akan memberi kesan kepada unit tertentu dalam sesebuah organisasi. Ini kerana perubahan ini akan melibatkan perubahan dalam struktur organisasi, teknologi baru yang akan diperkenalkan dan juga akan melibatkan program pembangunan staf untuk meningkatkan komitmen dan produktiviti staf.

Kedua, perubahan strategik organisasi
Perubahan strategik organisasi ini bermaksud perubahan yang dilakukan dengan cara merombak kembali organisasi tersebut dengan cara mendefinasikan semula peranan organisasi, nilai teras organisasi, membentuk semula misi, merubah struktur dan strategi organisasi serta menyusun kembali staf atau kakitangan dari segi tugas, peranan, tanggungjawab dan sistem pengajaran.

Ketiga, perubahan reaktif
Perubahan ini berlaku hasil dari tindak balas langsung daripada pelanggan di pihak yang berkepentingan terhadap isu-isu persekitaran dan etika yang memerlukan sesebuah organisasi membuat perubahan. Perubahan hendaklah dilakukan dari segi prosedur dan cara layanan pelanggan.

Keempat, perubahan akibat daripada jangkaan
Perubahan akibat daripada jangkaan ini adalah berlawanan dengan perubahan reaktif. Perubahan ini berlaku atas kesedaran pihak pengurusan sendiri dalam memastikan organisasi memperoleh kebaikan kompetitif. Perubahan yang dilakukan sebagai satu cara untuk mempersiapkan organisasi menghadapi pesaing baru yang akan muncul dan mungkin juga persiapan terhadap kemungkinan berlakunya perubahan ke atas kehendak pelanggan. Pihak pengurusan juga bersedia terhadap kemungkinan seperti teknologi baru, perubahan polisi kerajaan dan trend tenaga kerja.


Apa yang perlu diketahui berkaitan perubahan??
  • Perubahan adalah sesutu yang kompleks yang boleh dikaitkan dengan proses evolusi (kesan sedikit dalam tempoh yang panjang) dan revolusi (perubahan yang pantas). Apa yang perlu dalam situasi ini ialah dapatkan maklumat perubahan dan tindakan yang perlu diambil untuk berubah.
  • Perubahan akan melibatkan pelbagai dimensi. Antara dimensi yang perlu dipertimbangkan adalah seperti:
i- Jelas tujuan perubahan
ii- Unit perubahan (fokus utama unit kecil hingglah ke unit yang lebih besar)
iii- Sifat perubahan (ubah sikap dan tingkah laku individu)
iv- Magnitud perubahan (sejauhmana perubahan yang dirancang diimplementasikan)
v- Skop perubahan(sejauhmana penambahbaikan ditentukan dengan instrumen penilaian
vi- Jangka masa perubahan

Model perubahan :

1- Model penggabungan Roger
Kenalpasti masalah - menyiasat permasalahan tersebut - bagaimana hendak diselesaikan

2- Model Kanter
Struktur & organisasi dapat difahami dengan baik jika dibahagikan kepada 4 tugas utama
Penjanaan idea, membina idea, realisasi idea, pemindahan idea.

3- Model Rand
Menentukan faktor yang menyebabkan atau menghalang perubahan pendidikan
Memandu ke arah pengumpulan data dan analisis

4- Model Acot
Berdsarkan projet ACOT kajian pengenalan komputer dalam bilik darjah
Membuat kesimpulan kehendak perubahan dalam P&P telah berkembang beransur-ansur

No comments:

Post a Comment