13 May 2009

AKTIVITI 3

Sebab-sebab Orang Menentang Perubahan dan Cara Penyelesaiannya

Kenapa perubahan ditentang?

- Tidak mahu mengubah kebiasaan. Sudah selesa dengan keadaan sedia ada
- Perubahan drastik yang sukar diterima
- Tidak nampak matlamat kenapa perlu berubah. Mungkin sesetengah individu dalam organisasi masih tidak jelas kenapa mereka perlu berubah.
- Bertentangan dengan budaya organisasi
- Kerumitan yang terpaksa dihadapi untuk perubahan. Ini berkaitan dengan kos yang perlu dibelanjakan untuk mengadakan bengkel contohnya ataupun kesukaran yang dihadapi untuk melatih sumber manusia

Cara penyelesaiannya

- Berfikiran secara positif dan terbuka terhadap perubahan yang ingin dilakukan. Perubahan mungkin lebih menarik dan lebih memudahkan jika diterima dengan hati terbuka dan kesungguhan yang ditunjukkan ke arah melakukan perubahan.

- Menyedikan pelan tindakan yang bersesuaian. Walaupun drastik, tetapi boleh dilaksanakan secara beransur-ansur. Mungkin dengan melalui proses evolusi yang menampakkan hasil sedikit demi sedikit walaupun dalam tempoh yang panjang.

- Penjelasan lanjut perlu diberikan oleh pihak pengurusan tentang matlamat yang ingin dicapai melalui perubahan yang ingin dilakukan. Sentiasa melakukan 'follow up'.. dan 'brain storming' supaya matlamat dapat dilihat dengan jelas dan difahami oleh semua ahli.

- Cuba sedikit demi sedikit untuk belajar menerima budaya orang lain yang dilihat lebih baik untuk diterjemahkan dalam organisasi. Mungkin agak sukar pada peringkat awal tetapi apabila telah menjadi amalan kebiasaan ianya bukan lagi sesuatu yang sukar.

- Pertimbangkan dari sudut kesan jangka panjang. Dengan perubahan yang berlaku, produktiviti dapat ditingkatkan kos untuk perubahan pada peringkat awal akan terbayar dan lebih menguntungkan.


No comments:

Post a Comment