02 May 2009

AKTIVITI 2

Refleksi P & P kaedah mengajar dan strategi penambahbaikan

Refleksi masalah:

Dalam proses p & p antara masalah yang dikenalpasti adalah seperti berikut:

1) Kekurangan bahan bantu mengajar atau BBM yang digunakan tidak memberikan kesan yang menggalakkan

2) Set induksi kurang menarik

3) Teknik kooperatif yang kurang digunakan

4) Penguasaan sesuatu topik yang ingin disampaikan kepada pelajar

5) Tidak menunjukkan contoh tauladan yang kepada pelajar

6) Penggunaan ICT yang lemah

7) Bebanan tugas yang mengganggu proses P & P


Strategi untuk mengatasi masalah yang disenaraikan adalah seperti berikut:

Masalah 1: Kekurangan BBM atau BBM yang kurang berkesan

- Menggunakan bahan bantu mengajar yang boleh digunakan berulang-kali contohnya menggunakan power point yang mudah untuk untuk di edit mengikut keperluan semasa. Elakkan menggunakan bbm pakai buang

- Membuat tinjauan tahap kebolehan dan pengetahuan pelajar sebelum proses p & p dengan menyemak rekod pencapaian pelajar atau bertanyakan kepada guru-guru yang berkenaan. BBM yang disediakan perlu mengikut tahap kebolehan dan pencapaian pelajar

- Cuba elakkan masalah teknikal yang melibatkan BBM contohnya tayangan slide yang tidak boleh dilihat dengan sempurna


Masalah 2: Set induksi kurang menarik

- Set induksi dilakukan di luar bilik darjah mengikut topik yang bersesuaian contohnya tajuk dalil kewujudan Allah. Pelajar di bawa keluar dari kelas dan memerhatikan keadaan alam sekitar untuk memikirkan tentang kejadian alam

- Membawa bahan-bahan yang berkaitan contohnya keratan akhbar berkaitan topik dalil kewujudan Allah contoh tulisan berbentuk kalimah Allah di langit


Masalah 3: Teknik kooperatif yang kurang digunakan

- Membuat perancangan lebih awal untuk menggunakan teknik ini dengan memasukkan ke dalam RPH dan pastikan dipraktikkan ketika di dalam kelas

- Banyakkan P & P yang berpusatkan pelajar contohnya dengan membentuk kumpulan kecik ketika di dalam kelas dan pastikan semua pelajar boleh melibatkan diri.


Masalah 4: Penguasaan sesuatu topik yang ingin disampaikan

- Buat pembacaan berkenaan dengan topik yang ingin diajar

- Tidak hanya bergantung kepada buku teks sahaja, tetapi cari rujukan tambahan untuk lebih menguasai tajuk yang ingin dibincangkan

- Berbincang dengan guru-guru yang lebih berpengalaman berkenaan dengan topik yang ingin disampaikan


Masalah 5: Tidak menunjukkan contoh tauladan yang baik kepada para pelajar

- Sentiasa membuat muhasabah diri terutamanya berkaitan dengan bahagian akhlak Islamiyah. Contohnya guru menerangkan kewajipan menurut aurat. Guru terlebih dahulu perlu melakukan baik di kawasan sekolah atau di luar kawasan sekolah sebelum diajar kepada para pelajar


Masalah 6: Penggunaan ICT yang lemah

- Mengikuti kursus yang berkaitan dengan ICT
- Memanfaatkan makmal komputer yang ada di sekolah


Masalah 7: Bebanan tugas yang mengganggu proses P & P

- Buat perancangan masa dengan sebaiknya supaya beban tugas yang diberikan tidak mengganggu proses P & P berjalan dengan baik

No comments:

Post a Comment